Zaterdag 25 mei 2024 - Excursie naar kwekerij De Stek en naar De Tuinmuze te Zelhem

Eerst gaan we naar de tuin van Mady Nijenhuis-Han (De Tuinmuze en Tekenmuze). Zij is tuinarchitect, maar werkt ook als freelance tekenaar en maakt aquarellen in opdracht. Vanaf het eerste nummer van Landleven mocht ze meewerken, met columns, soms een reportage maar altijd met illustraties. We starten met een rondleiding door de tuin, waarin zij vertelt over het wel en wee van de tuin. Het erf bestaat globaal uit een aantal grote 'kamers': binnentuin, voortuin, middentuin, bos-, moes- en kweektuin. De ligging van de diverse borders (zon- of schaduwzijde) bepaalt de beplantingskeuze.

Na een thee/koffie pauze is er tijd om haar originele tekeningen te bekijken en vertelt ze hoe het eraan toegaat bij een commercieel blad. Verder is er gelegenheid om stekjes te kopen. Van de stekjes is de opbrengst voor het goede doel: Compassion, een organisatie die zich wereldwijd inzet voor kinderen in armoede. Iedereen mag zelf bepalen wat hij/zij voor de plantjes geeft.  Entree-opbrengsten zijn ook voor Compassion. Ook is er gelegenheid om in het atelier kaarten met haar illustraties te kopen.

Daarna gaan we naar kwekerij Aaldering De Stek. Dit is dé plek voor verschillende biologische vaste planten zoals Epimedium, Geranium en Sedum. Er zijn inheemse planten, planten die bijen en vlinders aantrekken en planten die geschikt zijn voor bepaalde plekken in de tuin. Zo zijn er schaduwplanten, bloeiers voor zonnige plekken en wintergroene planten.

Sinds het begin in 1988 zijn zij biologisch. Zij waarderen de natuur en onze leefomgeving, daarom hebben zij nog nooit gebruik gemaakt van gif of niet natuurlijke bemesting. Sinds 2002 wordt zorg aangeboden in de vorm van dagbesteding. Voor verschillende mensen bieden zij een dagbestedingsplek aan. Op de plantenkwekerij werken zij samen aan een goed product. Werkzaamheden die uitgevoerd worden liggen vooral in lijn met de kwekerij, van stekken tot oppotten, onderhoud, en klussen aan bijvoorbeeld plantenbakken of vogelhuisjes.

Na een korte rondleiding is er natuurlijk nog tijd om planten te kopen.

Verzamelen: Shell-station Bakenbergseweg Arnhem – tijdstip 13.00 u. vertrek

Kosten: Reiskosten – nader te bepalen  /  Entree leden - € 8,00 p.p. / niet-leden: € 10,50 p.p.

Aanmelden: Uiterlijk vrijdag 10 mei 2024