Donderdagavond 4 juli 2024 - Avondexcursie naar de tuin van Kasteel Hemmen

Het kasteel staat er niet meer. Het mooie landgoed is nu een openbaar park. In het park staat nog de ommuurde kasteeltuin, deze tuin is een oase van rust en een ideale plek voor tuinliefhebbers. De historische tuin wordt beheerd door een stichting en onderhouden door vrijwilligers.

Jarenlang heeft niemand zich om de tuin bekommerd, tot in de jaren '90 van de vorige eeuw het herstel ter hand werd genomen. De muren zijn gerestaureerd, er is een tuinhuis gebouwd, nieuwe paden werden aangelegd en in de jaren 1994/1995 is de beplanting gerealiseerd. De verhouding tussen de lengte en de breedte van de tuin vormt de basis voor de indeling. Binnen het rechthoekige hoofdpad liggen twee vierkanten die weer verdeeld zijn in tweemaal vier hoofdvakken, het zogenaamde vier-dubbel-vierkant. De middelste vier hoofdvakken zijn verbonden met een taxushaag die de centraal gelegen rozentuin omsluit.

Naast de rozentuin ziet u borders met vooral veel vaste planten. In de vakken en in de borders van de bloementuin groeit een weelderige kleurrijke beplanting. Op zonnige plaatsen staan planten die goed tegen droogte en zon kunnen, zoals de Phlomis russeliana, Echinacea-, Geranium- en Sedum spectabile-cultivars. Op de schaduwrijke plaatsen staan planten200die het beste groeien in halfschaduw of schaduw, zoals Brunnera, Hosta, Pulmonaria en Veratrum.

De Stichting Kasteeltuin Hemmen is houdster van de Nederlandse Plantencollecties Hibiscus syriacus, Hibiscus sinosyriacus en Veratrum. In de kasteeltuin staan meer dan 65 verschillende Hibiscus syriacus cultivars. Ook andere kwekers uit het hele land doneren hun mooiste en soms hun bijzonderste planten, zodat iedere bezoeker kan genieten van deze prachtige tuin en inspiratie kan op doen.

Verzamelen: Shell-station Bakenbergseweg Arnhem – Tijdstip 18.45 uur vertrek

Kosten: Reiskosten – nader te bepalen

Entree:  leden € 5,00 p.p. / Niet-leden  € 7,50 p.p.

Aanmelden: Uiterlijk donderdag 20 juni 2024