Cursus Heggenvlechten

Wat is heggenvlechten?

Velen kennen de term heggenvlechten. Vroeger was het ambacht wijd verspreid in Europa en in Nederland.

Bij het heggenvlechten worden de haagstammen met bijlen en kapmessen aan één zijde ingehakt. Daarna buig je ze naar de grond en vlecht je de takken van de struiken in elkaar. Er ontstaat een ondoordringbaar vlechtwerk dat het volgende voorjaar weer prachtig uitloopt en nog meer in elkaar groeit.

Wie zijn wij:

Wij zijn de Werkgroep Heg en Haag Brummen e.o: een kleine groep vrijwilligers  die een bijdrage willen  leveren in het veld aan het onderhoud van natuur en landschap. Dat doen wij door heggen te vlechten zodat ze weer vitaal worden en haar oorspronkelijk functies weer kunnen vervullen.

We ontvangen geen subsidie. Wij zijn autonoom en niet gebonden aan terreineigenaar, -beheerder of een natuurorganisatie. We beschikken niet over eigen media en hebben slechts beperkte financiële middelen. Laat staan een uitgebreid PR-programma en de benodigde mediakanalen. Onze missie heeft raakvlakken met de uwe vooral als het gaat om sociale- en maatschappelijke cohesie, landschap, natuur, cultuur en beheer van gronden.

Corona en vitaliteit van natuur, mens en landschap

Wij volgen de richtlijnen van het RIVM en de GGD. De cursus vindt volledig in de buitenlucht plaats met als gevolg een extra impuls vitamine D. De lichamelijke inspanning verhoogt de conditie. Overtollige coronakilo's verbranden. In verband met de werkruimte bij heggenvlechten is een aantal meters afstand van persoon tot persoon nodig. Bij heggenvlechten is de kans op besmetting met het coronavirus dus relatief laag. De kans dat de cursus daadwerkelijk door gaat is dus groot.

Meer informatie

Meer informatie over onze cursus en onze stichting treft u aan op een pagina van de site van  landschapsbeheer Gelderland en onze www.facebook.com/hegenhaag.

Namens de Stichting Heg en Haag Werkgroep Brummen e.o

René Rijks